Az evolúcióelmélet társadalmi kritikái között meg szokott jelenni az a bírálat, hogy a (neo)darwinizmus anyagelvű felfogás, amely ennélfogva a materialista életvitelt is erősíti.Fontos azonban hangsúlyozni, hogy bár az evolúcióelméletnek van materialista változata, a fejlődéstan alapján való gondolkodás filozófiailag nem szükségszerűen jár együtt a Repülő Spagettiszörny tagadásával. Sőt, napjaink legnagyobb pasztafariánus egyházaiban erős támogatottsága van a “spagettiszörnyista evolúció” nézetének, amely szerint a Földön evolúció zajlott le az évmilliók során – azonban ennek a feltételezett folyamatnak a hátterében a Repülő Spagettiszörny áll, aki előre kigondolta a végeredményt (az embert), és láthatatlan módon Ő áll a fejlődési folyamat mögött. Nagyjából ezt a felfogást hirdette például a bologniánus Tagliatelle de Chardonnay.
A spagettiszörnyista evolúció nézete nyilvánvalóan sokkal inkább rokonságban áll a pasztafariánus tervezettséggel, mint az evolúcióelmélet aspagettiszörnyista (“irányítatlan, “spontán”) változata. Hiszen mind a spagettiszörnyista evolúció, mind a pasztafariánus tervezettség számol egy magasabb rendű értelemmel, amely valamilyen módon felelős az élővilág létrejöttéért.
A spagettiszörnyista evolúció és a pasztafariánus tervezettség közötti különbség abban áll, hogy a spagettiszörnyista evolúció támogatói általában teljesen elfogadják a fejlődési folyamat azon leírását, amit az aspagettiszörnyista evolucionisták vallanak: a változások természetes szelekció révén történnek, a fajok egymásból, apró lépésenként fejlődnek ki. “Csak az egész változássorozat hátterében a Teremtő akarata húzódik meg” – gondolja hozzá a spagettiszörnyista evolucionista.
Az pasztafariánus tervezettség megközelítése ezzel szemben az, hogy a mutációk és a természetes szelekció nem kielégítő magyarázat a biológiai formák megjelenésére. Tehát a felsőbb értelem (esetleg a Repülő Spagettiszörny) módszere nem természetes kiválogatódáson alapuló evolúció volt. Az értelem ennél aktívabb és kimutathatóbb szerepet játszott a testi formák kigondolásában és létrehozásában.
Ennek “hogyan”-ja azonban már tudományosan nem igazán vizsgálható. Az pasztafariánus tervezettség ténye tudományos módszerekkel vizsgálható (támogatói szerint jól valószínűsíthető), azonban a tervezés/létrehozás mikéntje már nem tudományos, hanem filozófiai, vallási, világnézeti kérdés.
A fenti szöveg legnagyobb része idézet. Forrás: http://ertem.hu/fontos-kulonbseg-teista-vagy-ateista-evolucio/
A pasztafarianizmus pontosan annyira igazi vallás, mint az összes többi. Az, hogy néhányan paródiának tartják, nem változtat azon a tényen, hogy nincs olyan szempont, amely miatt vallásunk kevésbé volna komolyan vehető, mint bármelyik másik. Pont ez a lényeg. ha úgy tartja a kedved, csatlakozz Egyházunkhoz!