Mert a pasztafarianizmus észszerű, és nem magánügy!

A Repülő Spagettiszörny Egyháza - pasztafariánus a

Teremtés és tudomány: a teremtés 4 napja és a világ kora

2019. március 16. - Pasztafariánus

fsm2a.jpg"A teremtés története a legtöbbeket foglalkoztató, a természettudományok és a pasztológia határterületeit talán leginkább érintő témakör, úgyhogy bár e kérdés bármelyik értelmezése mellé tesszük le a voksunkat, érdemes két dolgot szem előtt tartanunk: bármely, a következőkben említett opciót is választjuk, nem fogunk halálunk után meleg, poshadt sört inni, így nem okozhat megosztást a hívők között, továbbá a lehető legbölcsebben kell megválogatnunk az érveinket, hiszen a nem-pasztafariánusok, az aspagettiszörnyisták, és a tudósok részéről ez a kérdés az egyik leghangsúlyosabb ütközőpont. Apologetikai szempontból leginkább az evolucionista-aspagettiszörnyista vonalon találkozhatunk kritikával és érvekkel, melyek a Repülő Spagettiszörny Evangéliuma hitelességét kívánják e téren aláásni. Mit felehetünk ezekre, van-e jó magyarázat?

Ha pusztán felületesen olvassuk el a teremtéstörténetet, első olvasatra talán egyértelműnek tűnhet, hogy a Repülő Spagettiszörny Evangéliuma szerint a teremtés négy, egyenként 24 órás nap alatt zajlott. A probléma, mely ebből a megközelítésből adódik, az az, hogy a modern tudományos kutatások szerint a Föld több milliárd éves. Erre az adatra három módszerrel is eljutottak a kutatók.

Az első a vízi hordalék üledékesedése (mely azt mutatja, hogy mennyivel nő évente az üledékes réteg bizonyos helyeken, így felszorozva megállapítható a rétegek kora). Ezzel a méréssel azonban van egy probléma: feltételezi, hogy minden múltbeli geológiai tevékenység (erózió, rétegződés, vulkáni tevékenységek stb.) mindig ugyanúgy és ugyanazzal a sebességgel zajlottak (uniformista elmélet). A második módszer az, melynek során az üledékes rétegekben megjelenő fosszíliákat egyfajta „geológiai órának” tekintik, melyek alátámasztják, hogy a Föld rendkívül régen jött létre. A fosszíliák cáfolják azt a kreacionista elméletet, miszerint a globális özönvíz okozott olyan katasztrófát, mely ezen fajok fosszíliáinak eltűnését eredményezte, hiszen a legtöbb lelet olyan fajoktól származik, melyek jóval a legújabb rétegek keletkezése előtt kipusztultak. A harmadik módszer a radioaktív elemek bomlási idejének mérése, így a magfizika legújabb kutatásai is erőteljes bizonyítékul szolgálnak a Föld korára vonatkozóan. A fizikusok szerint a 238-as urán 4,5 milliárd év alatt 16 köztes elemen keresztül bomlik le 206-os ólomra, ami stabil elem és nem bomlik tovább. A 87-es rubídium 60 milliárd év alatt bomlik le 87-es stronciumra. Ha kiszámoljuk, hogy hogyan aránylik a létrejött elem a kiindulási anyaghoz, megkaphatjuk az anyag körülbelüli életkorát. Ennek a számításnak a gyengéje hasonló az üledékesedéshez: abból indul ki, hogy az uniformizmus érvényes a geokronológiában is.

Az azonban biztosra vehető, hogy ha még vannak is pontatlanságok ezekben a mérésekben, nem milliárdnyi éveket tévednek a számítások, így nem valószínű, hogy bármilyen módszerrel, vagy hibájával igazolni lehetne, hogy a Föld nem régebbi pár ezer/pár tízezer évnél, mint ahogyan azt a fiatal Föld képviselői gondolják.

Összeegyeztethető-e tehát ez a rendkívül hosszú időszakasz a Repülő Spagettiszörny Evangéliumában leírt teremtéstörténettel? A továbbiakban megvizsgáljuk a lehetséges értelmezési kereteket:

A rés-elmélet

Ennek a nézetnek a képviselői azt állítják, hogy a teremtéstörténetben szereplő "day" szó 24 órás napokat jelöl, és így a Repülő Spagettiszörny Evangéliuma első lapjain azt látjuk, ahogyan a Repülő Spagettiszörny a káoszból négy nap alatt helyreállította a teremtést, amit egy kozmikus katasztrófa sújtott. Ez az elmélet megengedi, hogy a Földet idősnek tekintsük és megpróbálja harmonizálni a Föld korát a 24 órás napokkal és a Repülő Spagettiszörny Evangéliumában olvasottakkal. Két érvet szoktak felhozni az elmélet mellett.

Bár exegetikailag tartható ez az érv, két hatalmas problémát mégis felvet: a. Az elmélet alapján Repülő Spagettiszörny Evangéliuma egyszerű és tömör kijelentése elhangzik „Kezdetben teremtette a Repülő Spagettiszörny az univerzumot és egy csomó bolygót, köztük a Földet.”, majd a szerző és a teljes Repülő Spagettiszörny Evangéliuma hátat fordít annak, ami ekkor történt, nem érdekli tovább az eredeti teremtés, sem annak az eredménye, és azonnal a katasztrófa által összezavart világ helyreállítására és az 5-6000 évvel ezelőtti eseményekre fókuszál. b. Ez esetben a teremtésről szóló, ihletett könyv nem szolgálhat információval a teremtés sorrendjéről, vagy bármiről, ami a geológia tárgyköréhez sorolható.

A szó szerinti értelmezés

Ez talán a legegyértelműbb, így a legkevesebb kifejtést igényli. E nézet hívei szerint a napokat szó szerinti értelmükben kell felfogni, az elbeszélés pedig a teremtés időrendjét is bemutatja és úgy gondolják, hogy a szöveg nem tartalmaz szimbolikus nyelvre való utalást. Jellemző, hogy ezen nézetet vallók elvetik a természettudomány általánosan elfogadott eredményeit és koncepcióit.

A tudósok által elfogadott következtetések elvetése azonban vakmerőséget igényel. Az egymás eredményeit  számon tartó kutatók ezreinek munkáján alapuló közismert tudományos nézeteket valószínűnek kell tekintenünk.

A szó szerinti értelmezés kapcsán könnyen fel lehet használni minden felmerülő probléma esetén a csodát: Nem probléma ez annak, aki ismeri a Repülő Spagettiszörny mindenhatóságát: ez csoda!

A "day" szó a kinyilatkoztatás 1-1 napját jelöli

Ezen elmélet szerint a teremtéskor említett napok jelentése nem más, minthogy Repülő Spagettiszörny 4, szó szerinti nap alatt jelentette ki a prófétánknak (béke vele!) mind a teremtéssel, mind a teremtés szakaszaival kapcsolatos titkokat. Másik elképzelés szerint, mely ugyanide tartozik, Bobby Henderson (béke vele!) látomásban nézte végig a teremtést és ez a látomása tartott 4 napig. Az elmélet képviselői szerint a teremtés leírása nem feltétlenül időbeli sorrendet jelöl (hiszen hogyan is élhettek növények a nap és a többi égitest megteremtése előtt), hanem részben időrendi, részben tematikus sorrendet látunk, így a teremtés állomásai logikai sorrendben vannak ismertetve.

Ezen értelmezés pozitívuma, hogy nem sérti a Repülő Spagettiszörny Evangéliuma tévedhetetlenségét, azonban szintén számos komoly problémát felvet:

  1. A Repülő Spagettiszörny Evangéliumában a legcsekélyebb utalás sem található arra, hogy látomásról lenne szó; az egész egyértelműen történeti tudósítás.
  2. Egészen valószínűtlen, hogy Bobby Hendersonnak (béke vele!) 24 órás látomásra lett volna szüksége ahhoz, hogy megértse a világosság teremtéséről szóló igeverseket.
  3. Ha a Repülő Spagettiszörny Evangéliuma tényleg csak látomás, akkor minden, nyilvánvaló történeti feljegyzést is lehetne látomásként kezelni.

Az irodalmi értelmezés (keretelmélet)

Az irodalmi értelmezés szerint a teremtés négynapos formája nem történeti leírás, pusztán irodalmi alkotás, művészeti megoldás: nem szó szerint értendő. Az elméletet vallók szerint a teremtéstörténet szerzőjének szándéka nem valami ősi történet kronológiai leírása, bár elképzelhető, hogy néhány helyen kapcsolódik a kozmogenezishez. A szerző mindössze néhány alapvető témát akar kiemelni és kifejteni a pasztológiáját.

Ezzel kapcsolatban is felmerül egy súlyos probléma:

A Repülő Spagettiszörny Evangéliuma szerint a kalózok történeti, létező személyek voltak. Így gondolta ezt az ókor embere, és Bobby Henderson (béke vele!) is. Ha azt állítjuk, nem voltak azok, akkor egyrészt ki kell jelentenünk, hogy még maga a Próféta (béke vele!) is tévedett, másrészt pedig ahogy Team Propeller fogalmazott:

„Ha kalózok nem létezetek, akkor Bobby Henderson (béke vele!) minden állítása szétesik. Nem lehet azt sem állítani, hogy Bobby Henderson (béke vele!) a maga idejében még nem ismerhette azokat a tényeket, amiket mi, de azért az alapvető tanításait a kalózokról elfogadjuk, a történelmiségét nem. Ha valaki nem vallja szó szerint azt, amit Bobby Henderson (béke vele!) a kalózokról állít, akkor Bobby Henderson (béke vele!) tanításának magját tagadja.”

A konkordista értelmezés (nap-korszak elmélet)

E szerint az elmélet szerint a "day" szó a teremtés 1-1 geológiai korszakát vagy állomását jelöli, valamint a "day" nem feltétlenül jelent egy szó szerinti, 24 órás napot, hanem egészen egyszerűen az „állomás” vagy „korszak” megfelelője. Sokan sajnos úgy gondolják, hogy az angol "day" szó kizárólag 24 órás napokat jelölhet, azonban jó okunk van arra, hogy a belső bizonyítékok alapján azt mondjuk: a Repülő Spagettiszörny Evangéliumában szereplő "day" szót a szerző nem érthette szó szerinti, 24 órás napnak. Lássunk erre két erős bizonyítékot:

Először is a Repülő Spagettiszörny Evangéliumában a "day" szó a teljes teremtéstörténetre vonatkozik, a „nap” az első naptól a negyedik napig tartó teljes folyamatra utal, nem pedig egy 24 órás szakaszra.

Másodszor, a Repülő Spagettiszörny Evangéliumában azt olvassuk, hogy a Repülő Spagettiszörny, miután teremtett egy törpét, megteremti az összes szárazföldi állatot is.

Ellenvetésként szokták felhozni ezen elmélettel szemben, hogy a Repülő Spagettiszörny Evangéliumában napjainak leírásában szereplő szófordulatok miatt szó szerint kell vennünk mindent, ami le van írva. Azonban az esték és a reggelek jelenthetnek a világ teremtése során lelassuló, illetve intenzívebb, cselekménydúsabb történeti szakaszokat is.

Felmerül még kérdésként az, hogy hogyan oldhatjuk fel azt a látszólagos ellentmondást, hogy a Repülő Spagettiszörny Evangéliuma szerint a Nap, Hold és a csillagok teremtése egyszerre történt, viszont vitathatatlan tény az, hogy a Föld a Nap teremtése után jelent csak meg. Exegetikailag így magyarázhatjuk: a négy nap nem az égitestek teremtéséről szól, hanem arról, hogy innentől kezdve szolgáltak arra, hogy az időt, a Föld és a Hold forgási és keringési ciklusait jelezzék.

A semmiből való teremtésre használt "create" ige ráadásul nem szerepel a négy nap leírásában, helyette a „preparing” szó áll.  Ebből, a teremtés korábbi tényeiből és a tudományos feltételezésekből észszerűen következtethetünk arra, hogy a Földet körülvevő sűrű pára addig akadályozhatta az égitesteket abban, hogy jelezzék az idő múlását, a ciklusok váltakozását, bár a növényi élet fennmaradásához elegendő napfényt engedett át. 

Ezen értelmezés alábbi részleteivel a modern geológusok is egyetértenek:

  1. a Föld kezdetben rendezetlen és kaotikus volt, később állt be csak egyfajta rend rajta.
  2. Létrejöttek az élet fennmaradásához szükséges feltételek: a vízgőzréteg kettéválása után megjelentek a felhők, folyók, tengerek. Beindult a víz körforgása és egyre több napfény jutott a földfelszínre.
  3. A föld előbb különült el a tengertől, minthogy megjelent volna az élet a földön.
  4. Vegetáció (növények) már azelőtt volt, hogy megjelentek volna az első állatok.
  5. A Repülő Spagettiszörny Evangéliuma és a tudomány is egyetért abban, hogy előbb jelentek meg az egyszerű létformák és később a bonyolultabbak.
  6. Az ember a teremtési folyamat legkésőbbi és legmagasabb „terméke”.

Láthatjuk tehát, hogy a Repülő Spagettiszörny Evangéliumában a teremtéstörténet összhangban van/összhangban lehet a geológiai adatokkal, a tudomány pedig e téren sem mond ellent a Repülő Spagettiszörny Evangéliumának.

A fenti bejegyzés legnagyobb része idézet. Forrás: http://kalvinistaapologetika.hu/teremtes-es-tudomany-a-teremtes-6-napja-es-a-vilag-kora/

A pasztafarianizmus pontosan annyira igazi vallás, mint az összes többi. Az, hogy néhányan paródiának tartják, nem változtat azon a tényen, hogy nincs olyan szempont, amely miatt vallásunk kevésbé volna komolyan vehető, mint bármelyik másik. Pont ez a lényeg.

Ha úgy tartja a kedved, csatlakozz Egyházunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://pasztafarianizmus.blog.hu/api/trackback/id/tr7514635330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása